Diabetes en voeding

Een aangepaste voeding vormt een essentieel onderdeel van de behandeling. Het dieet moet worden afgestemd op de individuele behoeften van de patiënt en rekening houden met leeftijd, gewicht, lichamelijke activiteit, medicamenteuze behandeling, … en vooral realistisch zijn. Het is belangrijk dat het dieet niet sterk verschilt van wat de familie en de omgeving van de diabeticus eten. Tenzij het vroegere voedingspatroon echt verkeerd is op gebied van kwaliteit, verdient het de voorkeur dat de diabeticus zelf zijn dieetschema kan kiezen dat zo nauw mogelijk aansluit bij de vroegere voedingsgewoonten.
Diabetesvoeding moet eigenlijk vooral gezond en evenwichtig zijn. Voor een diabeet gelden in grote lijnen dezelfde adviezen voor een gezonde en evenwichtige voeding die voor iedereen gelden:
Dit betekent dat de dagelijkse energie-aanbreng moet bestaan uit: 50 à 55 % koolhydraten, 30 à 35 % vetten (waarvan 2/3 onverzadigd) en 10 à 15 % eiwitten.
Daarnaast moet ook worden gezorgd voor een voldoende aanbreng vitamines, mineralen en voedingvezels (30 à 40 gram per dag
Een handig hulpmiddel bij het samenstellen van een gezond, gevarieerd eetpatroon is de actieve voedingsdriehoek.
In dit model worden de voedingsmiddelen ondergebracht in 8 verschillende vakken die elk in een bepaalde verhouding een specifieke bijdrage leveren aan een evenwichtige voeding. Ieder voedingsmiddel levert op zich wel een aantal voedingsstoffen, maar 1 voedingsmiddel bevat nooit alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Het 9 e vak staat voor lichaamsbeweging en vormt een essentieel onderdeel voor een gezond lichaam.

Enkele algemene tips voor een gezonde (diabetes)voeding
Eet op regelmatige tijdstippen.
Sla geen maaltijden over.
Gebruik dagelijks 3 hoofdmaaltijden met koolhydraten. Tussendoortjes en een late snack met koolhydraten zijn afhankelijk van de therapie.
Gebruik per maaltijdgroep (Bv. Ontbijt) iets uit elke laag van de voedingsdriehoek
Respecteer de verhoudingen binnen de voedingsdriehoek.
Drink voldoende. Dagelijks is 1,5 liter vocht noodzakelijk.
Overleg eventueel gebruik van alcohol met uw arts of diëtist.
Wees matig met zout en het gebruik van (verzadigd) vet.
Neem regelmatig voldoende lichaamsbeweging (30 minuten per dag).

Zorg voor een gezond lichaamsgewicht. Om na te gaan of het lichaamsgewicht binnen aanvaardbare waarden valt, wordt de Body Mass Index berekend.