Diabetes en lichaamsbeweging

Een andere pijler in de diabetesbehandeling is lichamelijke inspanning. Een regelmatige sportbeoefening heeft een aantal gunstige effecten. Lichaamsbeweging …
  • verbetert de cardiovasculaire conditie (uithoudingsvermogen, …).
  • verbetert de cholesterolspiegels van het bloed: een verhoging van het HDL-cholesterol (de "goede) en vermindering van het LDL-cholesterol (de "slechte").
  • verhoogt de gevoeligheid voor insuline waardoor de behoefte aan insuline vermindert.
  • verbetert het bloedglucoseniveau
  • heeft een gunstige weerslag op de nierfunctie wat voor de diabetici, die vaak kampen met nierproblemen, zeer belangrijk is
  • kan een gunstig effect hebben op het lichaamsgewicht.
Indien de insulinedosis wordt aangepast, de injectieplaats correct gekozen wordt en de dieetmaatregelen strikt worden nageleefd, is er eigenlijk geen enkele beperking op sportdeelname voor diabetici. Toch zijn er bepaalde sporten die sterk aan te bevelen zijn, terwijl andere minder aan te raden zijn of beter totaal vermeden worden.
Aan te bevelen sporten zijn alle duursporten waarbij de fysieke inspanning progressief is en over lange tijd gespreid wordt (zoals wandelen, fietsen, zwemmen, …). Jonge diabetici zonder complicaties kunnen probleemloos allerlei bal- en groepssporten beoefenen (voetbal, volleybal, basketbal, …).
Te vermijden sporten zijn sporten die gevaar opleveren bij een eventuele hypoglycemie (te weinig suiker in het bloed), zoals windsurfen, parachutespringen, alpinisme, diepzeeduiken, autosport, deltavliegen, solozeilen, …

Bovendien worden diabetici best niet alleen gelaten tijdens hun sportbeoefening om complicaties te vermijden bij optredende hypoglycemie.